Værdigrundlag

Vores værdigrundlag og teoriforståelse

Ethvert barn rummer et medfødt udviklingspotentiale. Vi tilstræber at møde "det hele barn” dvs. barnet før dets handikap. Vi arbejder på at skabe forudsætninger for, at det enkelte barn kan udvikle sig i et børnemiljø præget af tryghed og udfordringer.

”Det hele barn” står i fokus for den pædagogiske indsats. Dette gør, at vi ikke bekender os til én bestemt teori/metode, men tager udgangspunkt i forskellige teorier bl.a.:

• Vygotsky og hans ”zone for nærmeste udvikling”
  • TEACCH står for ”Treatment and Education of Autistic and Related Communications Handicapped CHildren”
    På dansk: "Behandling og Uddannelse af Børn med Autisme og​Relaterede​Kommunikationshandicap"
  • Den didaktiske cirkel
  • Sensory profile
  • Refleksion
  • Sociale historier

Derudover henter vi inspiration fra forskellige retninger, og vores pædagogiske grundforståelse baserer sig på nyere pædagogisk og psykologisk teori og forskning.

Dette skaber en mangfoldighed i den pædagogiske praksis, der er til gavn for det enkelte barns udvikling.

Det er vores mål at:

• skabe en kultur, hvor anerkendelse, nærvær, tryghed, omsorg, respekt og glæde er i centrum.
  • læse barnets signaler og tolke dem som udtryk for kommunikation.
  • motivere barnet til at bruge et egnet kommunikationssystem, så barnet har de bedst mulige betingelser for at forstå og blive forstået af sin omverden.
  • arbejde på at styrke barnets sociale kompetencer, herunder at give barnet mulighed for at udvikle legekompetencer og danne venskaber.
  • skabe et miljø, hvor børnenes sansemotoriske udvikling stimuleres.
  • give barnet de bedste betingelser for fortsat at udvikle sig motorisk.