Bassin

Vi har et varmtvandsbassin her i Regnbuen. Alle 4 stuer har en dag i løbet af ugen, hvor de kan benytte bassinet.

Når børnene er i bassin, foregår det primært uden opdriftsmidler (badering, badevinger mm.), da vi arbejder ud fra Halliwick-metoden. Denne metode kræver, at man er 1-1 i vandet, og det er derfor ikke hver uge, at alle børnene kommer i bassin. Ofte bliver børnene delt op i mindre hold, som løber over en periode, f.eks. 3 måneder. Vi oplever, at denne ramme gør, at børnene udvikler sig og lærer at trives med vand over tid, da de kontinuerligt er i bassin.

Til hvert hold bliver der planlægt et forløb. Forløbet præsenteres for børnene via billeder fra Pictoselector.

Vi benytter også muligheden for at øve selvhjulpenhed/selvstændige færdigheder med børnene, når de skal have tøj af og på i forbindelse med bassin. Vi har f.eks. et kurvesystem, der strukturer, hvilken rækkefølge barnet skal tage sit tøj af, samt i hvilken rækkefølge det skal på igen.

Det er forskelligt fra barn til barn, hvor meget de udvikler sig i de perioder, hvor de er i bassin. Vores erfaring er dog, at de fleste børn kommer til at trives med vand både i badet og i bassinet.