Hverdagsaktivitet

I børnehaven oplever vi ofte, at børnene har svært ved skift; i praksis betyder det at komme fra ”A til B”. Mange børn bliver utrygge og frustrerede, når de skal afslutte noget, og derfor arbejder vi med at forberede børnene. Forberedelsen er ofte individuel og tager højde for det enkelte barn.

Eks:  Barn 1 sidder i sin stol og er færdig med sproggruppe. Barn 1 præsenteres for 2 fotos af 2 forskellige aktiviteter. Barn 1 kan vælge herimellem. Barn 1 vælger at gynge, og vi går i fællesrum for at hænge gyngen op. Derude opdages det, at begge gynger er optagede. Barn 2 sidder og gynger i den ene gynge. Foto af gyngen findes frem og lægges ved siden af Barn 1. Samtidig findes æggeur frem. Herefter fortælles Barn 1, at det må gynge, når æggeuret ringer. Derefter fortælles Barn 2, at det er færdig med at gynge, når æggeuret ringer.