Løbehold

Der er dagligt løbehold i børnehaven på tværs af børnegrupperne. Vi oplever, at mange af børnene, trods deres høje aktivitetsniveau i hverdagen, har dårlig kondition og udholdenhed. De udtrættes ofte og søger ikke selv nye fysiske udfordringer på legepladsen.

Vi ønsker samtidig at give børnene en fornemmelse af fællesskab og socialt samvær.
Udover børnene deltager pædagoger og fysioterapeuter på løbeholdene.

Vi mødes på parkeringspladsen samme tid hver dag. Det enkelte barn råbes op og skal tilkendegive sin tilstedeværelse i form af lyd, fagter, øjenkontakt mm.

Hvert barn skal på skift løbe en runde på den opsatte løbebane og efterfølgende sætte sig på bænken og vente på tur. Barnet løber i alt 3 omgange. Barnet tæller selv til 3, inden omgangen startes.

Der afsluttes med stafetløb, hvor børnene opdeles i 2 grupper. Børnene skal stå på række og vente på, at stafetten afleveres, og det er deres tur.

Løbeholdet afsluttes med, at børnene hånd i hånd går ind på legepladsen.

Vi oplever altid en stor glæde hos både børn og voksne. Deltagelsen for det enkelte barn kan dog være svingende fra gang til gang.

En typisk periode for løbeholdet varer omkring 3 måneder. Børnene opnår her at kende og indgå på holdet, og der opnås en bedre løbestil, øget kondition og udholdenhed.