Fredagssamling

Hver fredag formiddag samles børn og voksne fra alle stuer i fællesrummet til fredagssamling. Børnene sidder i en halvcirkel overfor en pædagog, der med tegn-til-tale og billeder præsenterer samlingens forløb. Der synges og siges goddag, så alle kan føle sig velkomne og ved, hvad de nu skal i gang med. I løbet af en samling bliver der både sunget og leget, og vi forsøger at skabe en ramme, hvor hvert enkelt barn har mulighed for at forstå sig selv som en del af et fællesskab, hvor både barnet selv og andre kan være i centrum. Der tages hensyn til de behov, den enkelte måtte have for at få en god oplevelse og have overskud til fællesskabet og samlingen.

I løbet af en samling er der altid lege, hvor et eller flere børn skal ind i midten af kredsen. Vi laver bl.a. en aktivitet, hvor to børn skal ind i midten af kredsen og klæde sig ud som dyr. Herefter skal de tage hinanden i hånden og gå sammen inde i halvcirklen, imens resten af børnehaven synger. Nogle børn har måske brug for at have en voksen med sig de første gange, de skal ind i midten af halvcirklen, for at føle sig trygge, men ved at blive præsenteret for den samme sangleg mange fredage i træk, lærer børnene stille og roligt legene at kende.

For nogle børn er den en udfordring i sig selv at kigge på, og de kan have brug for først at iagttage samlingen på afstand, inden de selv kommer ind og sidder i halvcirklen. For andre kan det være nok for at kunne deltage samlingen at sidde med høreværn eller holde en pædagog i hånden.

Fællessamlingen er en fast del af ugeprogrammet men bliver derudover også brugt løbende gennem året, når vi har forskellige emneuger som juleuge, cirkusuge, fastelavn mm. Fællessamlingen er et samlingspunkt for hele børnehaven, som til hverdag arbejder mere stue- og teamopdelt.